Hållbarhet pågår

Här kan du läsa mer om flera företag som deltar i vårt projekt Konkurrenskraft 2030. Fler företag är på väg att presenteras på webben. Vill du komma i kontakt med projektledare eller affärsrådgivare? Klicka här 

Linda Isaksson, Heta Hyttan Glasbruk

Vad gör du på ditt företag Heta Hyttan?
– Jag är en glasblåsare och formgivare som driver ett traditionellt och genuint glasbruk i Piteå

Varför är hållbarhet viktigt för dig?
– Jag har alltid haft en passion för att återanvända, förädla, skapa unika objekt och hitta nya energilösningar. En bonus är att det sparar pengar jag kan använda till egna upplevelser och intressen. Att följa trender har aldrig varit viktigt för mig.

www.hetahyttan.se 

Tobias Öström och Karin Klockare, Yours

Vad gör ni på Yours?
– Vi är en oberoende ”glokal” kommunikationsbyrå med kontor i Luleå och varje dag hjälper vi till att föra varumärken och människor närmare varandra.

Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Vi ser det som ett moraliskt ansvar att som företagare verka för planetens och människornas välmående. Det är lätt att tänka att vi som tjänsteorganisation t ex inte lämnar ett så stort klimatavtryck men vi har stor möjlighet att påverka såväl social som ekonomisk hållbarhet. Och självklart vill vi vara med och påverka!

yours.se 

NOAK, Nordisk Akustik och Klinker

Vad gör ni på NOAK?
– Vi erbjuder hantverkstjänster och entreprenader inom golv, kakel, klinker och undertak. Våra butiker finns i Luleå, Piteå, Skellefteå och Umeå.

Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Ska man vara långsiktig i sitt företagande måste man arbeta med hållbarhet ur alla aspekter. Gör man det strukturerat och med en tydlig målbild så är chansen att man lyckas betydligt bättre. Vi jobbar mycket med miljön i vårt hållbarhetsarbete, bland annat återvinner vi allt mattspill, förra året ca 10 ton. Vi har också tillsammans med Zeromission klimatkompenerat hela vår verksamhet för 2017, 2018 och kommer även att göra det när beräkningarna är klara för 2019. Hållbarhet har varit ett ledord i våran organisation under en längre tid och är någonting vi värdesätter väldigt högt.

Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Sätt mål och följ upp dom regelbundet och ta hjälp att göra ett ledningssystem.

www.noak.se

BD Fisk

Vad gör ni på BD Fisk?
– Vi är ett fiskproducerande företag som ägs av yrkesfiskarna från Haparanda till Piteå.

Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Hållbarhet är jätteviktigt för oss. Vårt aktiva miljöarbete baseras på cirkulär ekonomi och vårt mål är att driva en sund och lönsam verksamhet. Det ska uppnås på ett hållbart sätt, där vi tar hänsyn till miljö, kunder, leverantörer, och medarbetare. Vi verkar för ett hållbart samhälle ur både lokalt och globalt perspektiv och vi är anslutna till FTI, Förpacknings och tidningsinsamlingen, för att bidra till en ökad återvinning i samhället. Alla våra förpackningar kan återvinnas!

– Vi verkar för ett hållbart vattenbruk genom att erbjuda ett sortiment av både MSC- och ASC-certifierade produkter. De flesta av våra plastförpackningar är till största delen tillverkade av biobaserad råvara. På så vis bidrar vi till ett framtida fossilfritt samhälle. Vi är också anslutna till Svenska retursystem vilket medför att produkter till dagligvaruhandeln levereras i återanvändningsbara plastbackar. De pappmaterial våra produkter förpackas i kommer från FSC-certifierade produkter. Leverantörer till BD Fisk genomgår en leverantörsbedömning för att säkerställa att de uppfyller våra högt ställda krav på produktkvalitet, hållbarhet och socialt ansvar.

www.bdfisk.se

by deco

Hur går era tankar kring hållbarhet?
– Hållbarhet är för oss framtiden och att tänka långsiktigt. Vi tittar inte bara på de produkter vi använder eller att vi sorterar sopor utan fokuserar även på mjuka värden såsom vår personal. Att jobba med hållbarhet tar tid och är ett arbete som aldrig tar slut. Så det är bara att börja och se vilka delar i företaget som är i störst behov av förändring. Vårt mål är att vara helt kemikaliefria inom fem år och att vi med gott samvete kan använda oss av produkter som inte skadar ekosystemen och vår planet.

www.bydeco.se

Sara Forsman, Norrbottens Bildemontering

Vad gör ni på Norrbottens Bildemontering?
– Vår huvudprocess är att ta hand om krockade och uttjänta fordon, från dessa objekt säljer vi begagnade reservdelar för återanvändning och material för återvinning. Vi säljer våra reservdelar till verkstäder, privatpersoner och företag genom telefon, skadekalkyler, mail och genom olika databaser. Vår huvudsakliga marknad är norra Sverige, men vi har kunder över hela landet och i andra delar av världen.

Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Jordens förnybara resurser förbrukas mer och mer för varje år. Vi vill kunna bidra till en bättre värld genom vårt arbete och vi vill minska vår påverkan på jorden, förbättra personalens arbetsmiljö och skapa en lönsam verksamhet.

Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Vi jobbar med att ständigt förbättra för att skapa ett mer hållbart och lönsamt arbete i våra processer. Fokusera på var ni befinner er, sätt upp mål och följ upp dessa.

Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Vår bransch har en stor utmaning i att kunna få lönsamhet i arbetet med återanvändning och återvinning. Det ställs höga miljö- och kvalitetskrav som kostar mycket pengar.

nbd.se

Frebelt

Vad gör ni på Frebelt?
– Vi levererar och monterar lätta och tunga transportband och drivremmar till alla möjliga industrier, allt från livsmedel- till träindustri.

Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Vi försöker göra vårt jobb så hållbart som möjligt, så att folk även i framtiden ska kunna njuta av vår fantastiska natur.

Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Börja med små steg , lista det som är enklast att förändra och ta första steget.

Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Att återvinna/återcirkulera produkter som nått slutet på sin livscykel.

Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Ja, att förbättra energianvändningen i de hyrda lokaler vi nyttjar.

frebelt.com

Trixie Sverige AB

Vad gör ni på Trixie?
– Vi är helhetsleverantörer till fackhandeln för hemdjur, hund katt och smådjur Via vårt lager i Norrfjärden levererar vi varor runt om i Sverige. Totalt har vi ca 9000 artiklar på lika många kvadratmeter. Vi är 42 anställda och omsatte 2019 närmare 160 miljoner.

Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Vi vill att vårt företag, våra medarbetare, våra kunder och våra fyrbenta vänner ska finnas länge. Både som företag, jord och individ! Våra ledord är familjärt, engagerat, jordnära och affärsmässigt = Hållbart

Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Det är bara att börja! Det är också viktigt att inventera det som redan händer för det kan ge en kick att fortsätta. Vi inventerade vad vi redan gjort och insåg att det ändå var en hel del. Om man börjar med allt orkar man inte hålla i. Så börja med någonting!

Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Transporter, material och energianvändning.

Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Ja, vi ska jobba med energi som ett första steg.

trixie.se

Hotell Laponia

Vad gör ni på Hotell Laponia?
– Vi driver hotell och restaurang och så jobbar vi med event.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Naturligt i dessa tider, vår produkt är orörd natur och vildmark. Vi ser även ett kraftigt ökat intresse av kunder och i upphandlingar som visar att hållbarhet är viktigt som en konkurrensfördel eller i vissa fall ett krav. Vi jobbar för att ta fram rutiner för vårt hållbarhetsarbete, som i förlängningen ska leda till en certifiering enligt Green Key som det ser ut i dagsläget.
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Börja i det lilla och jobba på att bli lite bättre varje dag. Vi har sett att tydliga rutiner hjälper till.
Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Resor och transporter är svårt då vi är verksamma på landsbygden och flyg är en extremt viktig del för regionen.
Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Nr 7 Affordable & Clean Energy. Vi kallar det för Climate Action.
 
Pionjären Fastighets AB
Vad gör ni på Pionjären Fastighets AB?
– Pionjären Fastighets AB äger, förvaltar och utvecklar egna fastigheter. Vi har en långsiktig plan för bolaget där vi kontinuerligt utvecklar vårat lokalbestånd och därigenom bidrar till samhällsbyggandet i staden. Vi erbjuder lokallösningar för företag i olika branscher. Vi har som mål att utveckla attraktionskraften för Kårbacken i Boden så att det blir en naturlig mötesplats för människor och företag.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– När vi bygger om våra fastigheter så är arkitektur och energieffektivisering de viktigaste hörnstenarna för att byggnaderna ska fortsätta leva vidare på ett hållbart sätt även i framtiden. Hållbarhet är en nyckelfråga för oss som fastighetsägare för att bygga attraktiva lokaler för våra hyresgäster samt göra vår arbetsplats till en spännande och utvecklande resa för vår personal.
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Börja med att fundera över vad ni gör idag som helt uppenbart skulle kunna göras på ett mer hållbart sätt.
Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– De största utmaningarna för fastighetsbranschen är energioptimering av fastigheterna samt energiomställning för bilparken. När många kontor /industriarbetsplatser förändrar sin bilpark från fossila bränslen till elbilar ställer detta på sikt krav på hundratals laddstolpar för oss. Det innebär utbyggnad av vårat elnät i byggnader och gator för att möta denna energiomställning.

Vad gör ni på Norrläge?
– Vi bygger hållbara norrländska trähus och i praktiken betyder det att vi prefabricerar träelement som till största del blir hus, stugor, garage men också större byggnader eller exempelvis ett bullerplank.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Vi som företagsledare efterfrågar hållbarhet. Våra anställda efterfrågar det och våra kunder efterfrågar det – så därför är det viktigt för oss.
Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Det är en traditionell bransch med lite svårigheter när det gäller att tänka nytt.
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Börja i en liten skala för det är otroligt svårt att ta alla bitar på en gång.

Treehotel

 Vad är Treehotel?
– Ett unikt hotell i Harads med sju trädrum designade av olika  skandinaviska arkitekter. Vi erbjuder upplevelseboende, aktiviteter och restaurang för svensk och internationell målgrupp.

Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Treehotels hela koncept bygger på att erbjuda en hållbar verksamhet inom alla områden vi kan påverka.
Vi ser det som en avgörande faktor för en långsiktig överlevnad för företaget, samhället och naturen.

Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Börja med någon form av certifiering och målbild för att komma igång. Ta med alla som jobbar på företaget i processen.

Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Vi ligger långt från vår huvudmarknad och det krävs långa resor med flyg och andra transporter. Här ser vi en möjlighet att få gästen att stanna längre för att minska antalet resor.

Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Vi genomför nu  en certifiering genom Nature`s Best som bygger på målområdena i Agenda 2030.

treehotel.se

ER Consult
Vad gör ni på ER Consult?
– Vi är ett teknikbaserat konsultföretag inom processautomation så vi jobbar med med projektering, drifttagning och projektledning.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– För att vi, våra medarbetare, kunder och vår planet ska orka hela vägen och ha en mer bekväm resa.
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Hållbarhetsfika på fredag, att ta en förlängd fika och gå igenom globala målen och diskutera vad just vi kan göra för att påverka ett visst mål. Ta ett mål i veckan över en kopp kaffe, då blir det inte övermäktigt.
Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Största utmaningen för oss är att rekrytera ny personal, vår bransch med all elektrifiering som huvudsyssla jobbar med hållbarhet men i längden blir det inte hållbart att pressa ut mer arbete av samma bransch. Omställningen går fortare än vad vi har resurser för i branschen. Det är största utmaningen
Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Vi jobbar på det!

Akenberg

Vad gör ni på Akenberg?
– Akenberg designar unika, handgjorda och hållbara accessoarer för individer som tycker om att ligga i framkant. Vi lanserade vår första premiumkollektion solglasögon 2019 och vår vision är att vi om fem år, 2026, är det självklara valet för globala individer som söker tidlösa och hållbart producerade designprodukter. Vi har höga ambitioner och ser Akenberg som ett erkänt internationellt high end-varumärke i framtiden.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Därför att det inte finns någon annan väg att gå. För oss är det inte intressant att bli ännu ett varumärke som öser ut produkter på marknaden. Det är mer värdefullt att skapa genomarbetad och relevant design som håller över tid. Hållbarhet är en naturlig och integrerad del i allting vi gör, från den initiala designidén till dess att kunden har emottagit sin vara. Vi vill bidra till en långsiktigt hållbar utveckling, varför vi endast gör limiterade upplagor och använder råvaror som inte har någon negativ påverkan på vare sig natur eller människa. Exempelvis är cellulosaacetatet i våra solglasögon biobaserat och råvaran är nedbrytbar. Våra läderprodukter tillverkas av naturgarvat skinn där skinnet är restavfall från matproduktion här i Sverige. Nyligen lanserade vi även våra första smycken, örhängen i det hållbara materialet porslin, som vi tillverkat i Luleå i ett spännande designsamarbete. Vi arbetar endast med de allra bästa tillverkarna inom respektive område, mindre och lokala tillverkare som delar vår syn och som engagerar sig i hållbar praxis.
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Börja där du står, i det lilla. Är man i startup-fasen så kan man inte göra allt på en gång, även om man har höga ambitioner. Fokusera på vad som är relevant för ditt företag och välj ett globalt mål att jobba utifrån; titta närmare på de olika delmålen, då blir det enklare att kunna identifiera sig. Om det känns relevant och konkret blir det enklare att komma igång. Hållbarhet spänner över både sociala, ekonomiska och miljömässiga områden, och utöver det kan man även addera den cirkulära ekonomin. Omge er med ett nätverk där hållbarhet är en gemensam nämnare, då kan ni inspireras och lära av varandra.
Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Modebranschen är en miljöbov. På materialsidan har det hänt mycket de senaste åren och vi är på en positiv väg framåt, men det finns mycket kvar att göra. Framförallt att testa nya arbetssätt för innovation och nya verktyg för att skapa hållbara cirkulära affärsmodeller. Det vi på Akenberg ser som kanske den största och viktigaste utmaningen handlar om att göra vår affärsmodell cirkulär, samt att skapa ett förändrat synsätt på konsumtion. Att få konsumenten att inse att kvalitet kostar. Där har vi som företag ett ansvar att kommunicera och utbilda våra kunder att hållbarhet kostar lite mer än produkter som är tillverkade på ett ohållbart sätt, oftast där någon har fått betala ett högt pris antingen i produktionen eller vid utvinning av råvaran. Vi har som alla andra ett ansvar att konsumera mindre och på ett mer hållbart sätt. Om man investerar i kvalitetsprodukter som har en längre livscykel samt ett andrahandsvärde, då minskar behovet av att producera nytt hela tiden.
Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Ja, vi har valt att arbeta mot de globala hållbarhetsmål som är relevanta för vårt företag och där vi kan göra skillnad; god hälsa och välbefinnande (3), jämställdhet (5) och hållbar konsumtion och produktion (12). Grunden i vårt hållbarhetsarbete är att miljökraven tillgodoses långsiktigt. Men för oss är det viktigt att inte bara ha en så liten klimatpåverkan som möjligt. Lika viktigt är det att vår verksamhet ger en positiv effekt på sysselsättningen över lång tid, gärna på lokal nivå, att människor behandlas jämlikt och att all produktion sker under bra arbetsmiljövillkor, enligt våra värderingar, samt att vi bibehåller den höga kvaliteten som genomsyrat varumärket sedan start.

 


Foto: Företagarna/Paulina Blomgren. Fredrik Nilsson, Günter Mårder och Gustaf Ahlin, tappar upp How to Tear Down This Wall.

 Hej Gustaf Ahlin, VD på This Is How!  Vad gör ni på ert företag?
– Vi brygger öl med kärlek och passion i ett ombyggt bussgarage i Piteå under namnet This is How. Vi driver även vår relativt nystartade restaurangsatsning Taps & Tacos.

Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Jag brukar svara enkelt på den frågan. Hur kan man driva ett företag 2021 och inte tycka att det är viktigt? Det handlar inte bara om en ökad förväntan hos allmänheten och våra konsumenter utan också om att vi som företag vill ta ansvar för vår påverkan på miljö och människor.

 Har ni några bra tips till andra företag som vill komma i gång med sitt hållbarhetsarbete?
– Det finns många olika vägar att gå och det viktigaste är nog att hitta en väg man själv tror på, allt blir så mycket enklare då. Plocka de lågt hängande frukterna först, det ni vet och kan. Och ta hjälp där ni själva saknar kunskap, som exempelvis att göra en energikartläggning.

Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
–Transporterna av våra råvaror och färdiga produkter är vår största utmaning. Men också hur vi väljer att producera ölen och vad vi gör med allt avfall. Vi vill ta ett globalt ansvar och agera lokalt.

Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Vi vill kraftig förbättra återanvändandet av både den kyla och värme som vi producerar. Vi vill förbättraoch utöka de solcellspaneler vi har på taket och vi har en målbild att alla frakter av färdiga produkter ska ske med eldrivna fordon eller tåg.

This Is How