Här kan du läsa mer om flera företag som deltar i vårt projekt Konkurrenskraft 2030. Fler företag är på väg att presenteras på webben. Vill du komma i kontakt med projektledare eller affärsrådgivare? Klicka här
Linda Isaksson, Heta Hyttan Glasbruk
Vad gör du på ditt företag Heta Hyttan?
– Jag är en glasblåsare och formgivare som driver ett traditionellt och genuint glasbruk i Piteå
Varför är hållbarhet viktigt för dig?
– Jag har alltid haft en passion för att återanvända, förädla, skapa unika objekt och hitta nya energilösningar. En bonus är att det sparar pengar jag kan använda till egna upplevelser och intressen. Att följa trender har aldrig varit viktigt för mig.
Tobias Öström och Karin Klockare, Yours
Vad gör ni på Yours?
– Vi är en oberoende ”glokal” kommunikationsbyrå med kontor i Luleå och varje dag hjälper vi till att föra varumärken och människor närmare varandra.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Vi ser det som ett moraliskt ansvar att som företagare verka för planetens och människornas välmående. Det är lätt att tänka att vi som tjänsteorganisation t ex inte lämnar ett så stort klimatavtryck men vi har stor möjlighet att påverka såväl social som ekonomisk hållbarhet. Och självklart vill vi vara med och påverka!
NOAK, Nordisk Akustik och Klinker
Vad gör ni på NOAK?
– Vi erbjuder hantverkstjänster och entreprenader inom golv, kakel, klinker och undertak. Våra butiker finns i Luleå, Piteå, Skellefteå och Umeå.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Ska man vara långsiktig i sitt företagande måste man arbeta med hållbarhet ur alla aspekter. Gör man det strukturerat och med en tydlig målbild så är chansen att man lyckas betydligt bättre. Vi jobbar mycket med miljön i vårt hållbarhetsarbete, bland annat återvinner vi allt mattspill, förra året ca 10 ton. Vi har också tillsammans med Zeromission klimatkompenerat hela vår verksamhet för 2017, 2018 och kommer även att göra det när beräkningarna är klara för 2019. Hållbarhet har varit ett ledord i våran organisation under en längre tid och är någonting vi värdesätter väldigt högt.
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Sätt mål och följ upp dom regelbundet och ta hjälp att göra ett ledningssystem.
BD Fisk
Vad gör ni på BD Fisk?
– Vi är ett fiskproducerande företag som ägs av yrkesfiskarna från Haparanda till Piteå.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Hållbarhet är jätteviktigt för oss. Vårt aktiva miljöarbete baseras på cirkulär ekonomi och vårt mål är att driva en sund och lönsam verksamhet. Det ska uppnås på ett hållbart sätt, där vi tar hänsyn till miljö, kunder, leverantörer, och medarbetare. Vi verkar för ett hållbart samhälle ur både lokalt och globalt perspektiv och vi är anslutna till FTI, Förpacknings och tidningsinsamlingen, för att bidra till en ökad återvinning i samhället. Alla våra förpackningar kan återvinnas!
– Vi verkar för ett hållbart vattenbruk genom att erbjuda ett sortiment av både MSC- och ASC-certifierade produkter. De flesta av våra plastförpackningar är till största delen tillverkade av biobaserad råvara. På så vis bidrar vi till ett framtida fossilfritt samhälle. Vi är också anslutna till Svenska retursystem vilket medför att produkter till dagligvaruhandeln levereras i återanvändningsbara plastbackar. De pappmaterial våra produkter förpackas i kommer från FSC-certifierade produkter. Leverantörer till BD Fisk genomgår en leverantörsbedömning för att säkerställa att de uppfyller våra högt ställda krav på produktkvalitet, hållbarhet och socialt ansvar.
by deco
Hur går era tankar kring hållbarhet?
– Hållbarhet är för oss framtiden och att tänka långsiktigt. Vi tittar inte bara på de produkter vi använder eller att vi sorterar sopor utan fokuserar även på mjuka värden såsom vår personal. Att jobba med hållbarhet tar tid och är ett arbete som aldrig tar slut. Så det är bara att börja och se vilka delar i företaget som är i störst behov av förändring. Vårt mål är att vara helt kemikaliefria inom fem år och att vi med gott samvete kan använda oss av produkter som inte skadar ekosystemen och vår planet.
Sara Forsman, Norrbottens Bildemontering
Vad gör ni på Norrbottens Bildemontering?
– Vår huvudprocess är att ta hand om krockade och uttjänta fordon, från dessa objekt säljer vi begagnade reservdelar för återanvändning och material för återvinning. Vi säljer våra reservdelar till verkstäder, privatpersoner och företag genom telefon, skadekalkyler, mail och genom olika databaser. Vår huvudsakliga marknad är norra Sverige, men vi har kunder över hela landet och i andra delar av världen.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Jordens förnybara resurser förbrukas mer och mer för varje år. Vi vill kunna bidra till en bättre värld genom vårt arbete och vi vill minska vår påverkan på jorden, förbättra personalens arbetsmiljö och skapa en lönsam verksamhet.
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Vi jobbar med att ständigt förbättra för att skapa ett mer hållbart och lönsamt arbete i våra processer. Fokusera på var ni befinner er, sätt upp mål och följ upp dessa.
Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Vår bransch har en stor utmaning i att kunna få lönsamhet i arbetet med återanvändning och återvinning. Det ställs höga miljö- och kvalitetskrav som kostar mycket pengar.
Frebelt
Vad gör ni på Frebelt?
– Vi levererar och monterar lätta och tunga transportband och drivremmar till alla möjliga industrier, allt från livsmedel- till träindustri.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Vi försöker göra vårt jobb så hållbart som möjligt, så att folk även i framtiden ska kunna njuta av vår fantastiska natur.
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Börja med små steg , lista det som är enklast att förändra och ta första steget.
Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Att återvinna/återcirkulera produkter som nått slutet på sin livscykel.
Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Ja, att förbättra energianvändningen i de hyrda lokaler vi nyttjar.
Trixie Sverige AB
Vad gör ni på Trixie?
– Vi är helhetsleverantörer till fackhandeln för hemdjur, hund katt och smådjur Via vårt lager i Norrfjärden levererar vi varor runt om i Sverige. Totalt har vi ca 9000 artiklar på lika många kvadratmeter. Vi är 42 anställda och omsatte 2019 närmare 160 miljoner.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Vi vill att vårt företag, våra medarbetare, våra kunder och våra fyrbenta vänner ska finnas länge. Både som företag, jord och individ! Våra ledord är familjärt, engagerat, jordnära och affärsmässigt = Hållbart
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Det är bara att börja! Det är också viktigt att inventera det som redan händer för det kan ge en kick att fortsätta. Vi inventerade vad vi redan gjort och insåg att det ändå var en hel del. Om man börjar med allt orkar man inte hålla i. Så börja med någonting!
Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Transporter, material och energianvändning.
Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Ja, vi ska jobba med energi som ett första steg.
Hotell Laponia
Treehotel
Vad är Treehotel?
– Ett unikt hotell i Harads med sju trädrum designade av olika skandinaviska arkitekter. Vi erbjuder upplevelseboende, aktiviteter och restaurang för svensk och internationell målgrupp.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Treehotels hela koncept bygger på att erbjuda en hållbar verksamhet inom alla områden vi kan påverka.
Vi ser det som en avgörande faktor för en långsiktig överlevnad för företaget, samhället och naturen.
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma igång med sitt hållbarhetsarbete?
– Börja med någon form av certifiering och målbild för att komma igång. Ta med alla som jobbar på företaget i processen.
Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
– Vi ligger långt från vår huvudmarknad och det krävs långa resor med flyg och andra transporter. Här ser vi en möjlighet att få gästen att stanna längre för att minska antalet resor.
Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Vi genomför nu en certifiering genom Nature`s Best som bygger på målområdena i Agenda 2030.
Akenberg
Foto: Företagarna/Paulina Blomgren. Fredrik Nilsson, Günter Mårder och Gustaf Ahlin, tappar upp How to Tear Down This Wall.
Hej Gustaf Ahlin, VD på This Is How! Vad gör ni på ert företag?
– Vi brygger öl med kärlek och passion i ett ombyggt bussgarage i Piteå under namnet This is How. Vi driver även vår relativt nystartade restaurangsatsning Taps & Tacos.
Varför är hållbarhet viktigt för er?
– Jag brukar svara enkelt på den frågan. Hur kan man driva ett företag 2021 och inte tycka att det är viktigt? Det handlar inte bara om en ökad förväntan hos allmänheten och våra konsumenter utan också om att vi som företag vill ta ansvar för vår påverkan på miljö och människor.
Har ni några bra tips till andra företag som vill komma i gång med sitt hållbarhetsarbete?
– Det finns många olika vägar att gå och det viktigaste är nog att hitta en väg man själv tror på, allt blir så mycket enklare då. Plocka de lågt hängande frukterna först, det ni vet och kan. Och ta hjälp där ni själva saknar kunskap, som exempelvis att göra en energikartläggning.
Vad ser ni som största utmaningen gällande hållbarhet i er bransch?
–Transporterna av våra råvaror och färdiga produkter är vår största utmaning. Men också hur vi väljer att producera ölen och vad vi gör med allt avfall. Vi vill ta ett globalt ansvar och agera lokalt.
Har ni tagit fram några målområden att arbeta med utifrån Agenda 2030?
– Vi vill kraftig förbättra återanvändandet av både den kyla och värme som vi producerar. Vi vill förbättraoch utöka de solcellspaneler vi har på taket och vi har en målbild att alla frakter av färdiga produkter ska ske med eldrivna fordon eller tåg.