Varje företag måste själv bestämma sig för om det ska bedriva ett aktivt arbete för en hållbar utveckling eller ej. Företag som väljer det senare bör dock inte förvänta sig att kunna slippa undan hållbarhetsfrågan någon längre tid eftersom kraven på hållbarhet ökar från alla håll.
Det första steget till ett hållbart företagande är att sätta sig in i vad som menas med hållbar utveckling. Här kommer därför en snabbgenomgång.
Hållbar utveckling är ett begrepp som används för att peka på en önskad utveckling som fungerar på lång sikt. Den kanske vanligaste definitionen kommer från Bruntlandskomissionen:
”Hållbar utveckling är utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov.”
Hållbar utveckling brukar delas upp i tre dimensioner; ekologisk, social och ekonomisk. Ibland beskrivs de utifrån en hierarki där den ekologiska dimensionen tillskrivs fundamental vikt för all annan hållbarhet samt där social hållbarhet även ligger till grund för den ekonomiska. Detta synsätt anammas även i FN-förbundets skrift Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling.
Denna dimension innefattar allt som har med jordens ekosystem och biologiska mångfald att göra. Ett hållbart företags produktion av varor och tjänster får inte kompromissa med eller skada ekosystemens bärförmåga. Naturen måste hinna återskapa de uttagna resurserna.
Den sociala hållbarhetsdimensionen handlar till stor del om god hälsa och välbefinnande, rättvisa, makt, service, rättigheter samt individens behov. Ingen ska exempelvis behöva leva i hunger och fattigdom.
Konkreta förslag på vad social hållbarhet innebär är finns formulerade i FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling – Agenda 2030 som det går att läsa mer om här.
Ekonomisk hållbarhet kan definieras som en ekonomisk utveckling som inte medför negativa konsekvenser för den ekologiska eller sociala hållbarheten.
Vissa avstår helt från att använda ekonomisk hållbarhet som begrepp för att istället prata om ekonomin som ett verktyg vars strukturer och institutioner antingen främjar eller hämmar en hållbar utveckling.
Självskattning! Har vårt företag insikt om betydelsen av alla tre dimensionerna av hållbar utveckling?
0 = Ingen som helst insikt, 10 = Full insikt
Lönsamhet är nyckeln till ett företags överlevnad. För ett mindre företag är det lätt att fastna i det dagsaktuella och akuta och inte få tid över för de mer långsiktiga åtgärderna. Det är dock en bra investering att då och då avsätta tid för att analysera behov och möjligheter avseende såväl kortsiktiga som långsiktiga åtgärder. Båda delarna bör finnas med om företaget vill nå lönsamhet på sikt.
Det kan vara bra att påminna sig om att ekonomi ursprungligen handlar om att hushålla med resurser så att de räcker både för de mänskliga behoven och för att bevara miljön och den ekologiska balansen. För företag brukar annars ekonomiska värden förklaras med hjälp av indikatorer som förädlingsvärde, tillgångar och skulder, besparingar, inkomster samt patent och immateriella tillgångar. Ekonomisk hållbarhet kan sägas handla om att använda, vårda och underhålla mänskliga och materiella resurser för att skapa långsiktigt hållbara värden.
Självskattning! Hur bra koll har vi på att vårt företags ekonomiska hållbarhet?
0 = Inte alls, 10 = Fullt ut
När råvaror utvinns inom verksamheten kan ett företages miljömässiga och sociala påverkan vara särskilt stor. Utvinning och tillverkning i andra länder kan innebära ökade risker samt minskad möjlighet till fullständig kontroll över processerna.
För tjänsteföretag, grossister och återförsäljare kan företagets påverkan på miljö och människor till största delen ske i leverantörsledet och hos företagets underentreprenörer. Även tillverkande företag kan ha stor påverkan i leverantörsledet eller hos underentreprenörer. Det innebär dock ingen friskrivning från ansvar. Tvärtom ökar i dag förväntningarna på företag att ta ansvar genom hela värdekedjan. Värdekedjan består av alla de aktiviteter i ett företag som skapar värden, allt från transporter och övrig logistik, produktion och marknadsföring till personalhantering. Ett företag bör till exempel ställa hållbarhetskrav vid inköp av transporter.
Det krävs kunskap och insikt för att kunna ställa bra och rimliga krav på leverantörer och underentreprenörer. Vilka krav kopplat till transporter ställer ert företag? Vilka övriga hållbarhetskrav ställer ert företag på era leverantörer och underentreprenörer?
Självskattning! Hur hållbar är vårt företags inköp och produktion?
0 = Inte alls hållbar, 10 = Fullt ut hållbar
Ett företag som vill vara hållbart tar ansvar utöver lagar och regler för att säkerställa att dess medarbetare mår bra, har givande arbetsuppgifter och inte utsätts för onödiga risker. Företag som tar ansvar för sin personal och får den att må bra skapar affärsnytta genom att stärka företagets förmåga att attrahera rätt kompetens. Företag som arbetar aktivt med att främja jämställdhet och mångfald liksom god hälsa och personlig utveckling, samt undviker diskriminering och motverkar mobbning och andra arbetsmiljörisker, bygger en hållbar och attraktiv arbetsplats.
Självskattning! Hur hållbar är personalhanteringen i vårt företag?
0 = Inte alls hållbar, 10 = Fullt ut hållbar
För att kunderbjudanden ska vara hållbara måste företaget agera ansvarsfullt. Företagets produkter eller tjänster får inte orsaka skador, vare sig socialt eller miljö- och hälsomässigt. Ännu bättre är det om företagets kunderbjudanden har en positiv påverkan genom att bidra till att lösa sociala eller miljö- och hälsomässiga utmaningar. Hållbarheten i ett företags erbjudanden påverkas både av det som ligger inom företaget kontroll, exempelvis produktion och leverans, samt av hur dess produkter/tjänster används, säljs och hanteras vidare i nästa led.
Nöjda och återkommande kunder är alltid bäst! Alla företag bör arbeta aktivt för att förstå sina kunders och övriga intressenters önskemål och behov och gärna ha en levande dialog med dem. Det ökar insikten om hur intressenterna ser på och påverkas av hållbar utveckling via exempelvis lagar, krav, trender och liknande.
Självskattning! Hur hållbara är vanligtvis vårt företags kunderbjudanden?
0 = Inte alls hållbara, 10 = Fullt ut hållbara
Företag kan stärka sitt varumärke genom att berätta om sitt hållbarhetsarbete kopplat till sina kunderbjudanden. Intern förankring och kommunikation är också viktig. Företag bör vara öppna med hur de är som arbetsgivare och vilken miljöpåverkan de har. Genom öppenhet och transparens bygger företag upp förtroenden. Tänk därför på att kommunikationen måste vara ärlig och faktabaserad.
Vid rekryteringar kan företagets hållbarhetsstatus externt och internt vara avgörande för att locka rätt personer.
Självskattning! Kommuniceras hållbarhet i vårt företag?
0 = Inte alls, 10 = Fullt ut
Här ser du resultatet av din personliga bedömning av ert företags hållbarhet inom några delar av verksamheten. Den stund du ägnat åt Liten hållbarhetsanalys har förhoppningsvis bidragit med lite inspiration eller tankar som kan vara till hjälp i det fortsatta hållbarhetsarbetet i ert företag. Tipsa gärna kollegor om att göra analysen. Om ni vill kan ni mejla resultaten till er själva för att sedan jämföra resultaten sinsemellan.
Gå in på Företagarnas hållbarhetsportal
Allt fler inser vikten av långsiktighet för människa och miljö. I takt med det blir det självklart för företagare att producera och konsumera hållbart. De här sidorna finns till för att hjälpa dig komma igång med en förändring, med guider, fördjupningar och tips.
Almis verksamhet ger små och medelstora företag möjlighet att växa och utvecklas. Genom att föra en aktiv dialog runt relevanta hållbarhetsfrågor med de företag Almi stödjer med lån, riskkapital eller affärsutveckling, bidrar Almis insatser till fler hållbara företag i Sverige.
Kontakta gärna Monica Kutics Normark som är affärsutvecklare på Energikontor Norr och delprojektledare i projektet Konkurrenskraft 2030 på monicakn@energikontornorr.se