Studentarbete – Ladda Norrbottens elfordon

Ett studentarbete med fokus på ”Ladda Norrbottens elfordon” har nyligen publicerats av tre studenteter från Luleå tekniska universitet som läser femte året på programmet Civilingenjör – Hållbar energiteknik.

 

Studentarbetet visar tydligt att det är eleffekten och inte elenergin som kommer bli utmaningen vad gäller övergången till elfordon, energimässigt blir det en stor effektivisering. Nu återstår ”bara” att planera så laddningen görs på ett smart sätt, och ännu bättre om vi även kan nyttja elfordonen som effektreserv, säger Kjell Skogsberg, Senior energisakkunnig på Energikontor Norr och en av handledarna till studenterna.

Hej Isak, Marcus och Mathias, ert arbete, ”Ladda Norrbottens elfordon”, berätta vad handlar det om, hur har ni gått till väga och vad är de viktigaste slutsatserna?

– Arbetet handlar kort och gott om skapandet utav en modell för beräkning utav den vägburna fordonsflottans elbehov. Genom att först skapa scenarier/framtidsprognoser för fordonsflottans uppbyggnad och sedan använda beräkningsmodellen så kan storleken och den geografisk fördelning av elbehovet bestämmas vid en framtida elektrifiering utav transportsektorn i Norrbotten. Det beräknade elbehovet för dagens elektriska fordonsflotta i Norrbottens län är 5,8 GWh vilket är en liten andel av det totala elbehovet som var 8140 GWh 2019. Elektrifieringsgraden och i vissa fall mängden för alla fordonsklasserna antas öka medan populationen och mängden lastat gods varierar från en liten minskning till en stor ökning. Dessa leder till att samtliga scenarier påvisar en ökning utav elbehovet för transportsektorn i samtliga kommuner i Norrbottens län för framtiden.

– Elbehovet för transportsektorn är beräknat till mellan 77 och 1109 GWh för 2030. Det motsvarar en ökning av Norrbottens totala elbehov på 2-12 % jämfört med 2019. Maxvärdet då elbehovet ligger på 1109 GWh kommer från det scenario som vi kallar för extremfallet och då är Norrbottens fordonsflotta 100 % elektrifierad år 2030.

– Generellt så laddas elbilar hemma och på kvällen efter jobbet. Variationen mellan vardagarna är minimal med en viss minskning till helgen. Beroende på geografisk plats så kan en stor mängd snabbladdning orsaka problem framför allt på kvällarna då snabbladdningen kan sammanfalla med effekttoppen man normalt ser hos hushållen.

 

Kontakt:

Kjell Skogsberg, Senior energisakkunnig
kjell@energikontornorr.se